Reis Vancouver - De eerste 5 dagen op zee

27 juni 2023 - Desolation Sound Marine Provincial Park, Canada

Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen, er is zoveel te vertellen over alles wat ik heb gezien en meegemaakt. Ik zal proberen om het samen te vatten.

De haven waar we de eerste nacht hebben gelegen bleek ook voorzien van een superschattig dorpje, met barretjes en cafe’s waar een heerlijke koffie hebben gehaald bij BeachComber Coffee Coop, en ik een hele mooie emaillen beker heb gekocht.

Een stukje verderop zat een mooi eetcafe dat ingericht was in jaren 50 stijl, waar we ons hebben volgestopt met overheerlijk ontbijt. Dat was ook wel nodig, want we hadden een lange dag voor de boeg. De wind was uitzonderlijk gunstig, (Z/ZW), en aangezien meestal wanneer het mooi weer is hier de wind uit het Noorden komt en je dus constant overstag moet gaan, zijn we nu heerlijk met ruime wind naar onze overnachtingsplek gezeild. We zijn voor anker gegaan in Buccaneer Bay, en dat is een prachtige plek. Met de packrafts naar het strand gepeddeld om daar een stuk te wandelen en een kampvuur te maken.  We hebben genoten van de prachtige uitzichten en de steeds veranderende kleuren in de lucht.

De volgende ochtend zijn we om 6:30 vertrokken, en omdat er geen wind was zijn we op de motor naar Savary Island gevaren, waar we rond een uur of 4 aankwamen. Ook hier zijn we weer met de packrafts naar het strand gepeddeld, waar we helemaal alleen waren. Op zoek naar mosselen en oesters voor het avondeten. Het was best lastig, maar na een half uurtje zoeken hadden we toch een aardig maaltje bij elkaar gevonden.

Adam en ik hebben vuur gemaakt, wat hier echt heel gemakkelijk is omdat er overal aangespoeld hout ligt (gevolgen van de intensieve houtkap die hier al eeuwen plaatsvindt) dat kurk droog is. Andrew maakte de oesters open en we hebben genoten van overheerlijke oesters, beetje citroensap erop en een slokje witte wijn na. Wat een genot!

Na dit overheerlijke voorgerecht heeft Andrew de mosselen klaargemaakt op het vuur, met een lekker pittig bouillonnetje gemaakt van oa zeewater, ui, knoflook en jalapeños. We hebben zo heerlijk zitten smullen en genieten van de zonsondergang op onze private beach.

De volgende ochtend was het een paar uur motoren naar Lund, waar we Andrew gedag hebben gezegd (hij moest naar huis) en Sonya en Jeff aan boord kwamen met nieuwe supplies. Weer een nieuwe dynamiek aan boord, en super gezellig. Ik heb hen allebei al eens eerder ontmoet, en het is erg leuk om elkaar weer te zien en beter te leren kennen.

Vanaf Lund zijn we richting Desolation Sound gevaren, want dat moest ik echt zien van Adam. En niets is minder waar. Wat een prachtige plek! Waar de voorgaande dagen de bergen op de achtergrond waren, zitten we er nu middenin. We hebben het anker uitgegooid in Tenedos bay, en zijn met de packrafts naar Bold Head gepeddeld waar we na een korte hike op een rotsplateau aankwamen met een enorm wijds uitzicht. Bergen, sneeuw, bos, water zover je kunt kijken. Adembenemend mooi!

Vanochtend na het ontbijt zijn we naar de kant gepeddeld en hebben we de rafts meegenomen naar een binnenmeer (Unwin Lake), wat een stuk warmer is om in te zwemmen, en zoet! Dus lekker om ons even goed schoon te wassen :)

We hebben net het anker gelift en zijn nu onderweg via Refuge Cove naar Teakerne Arm waar als het goed is watervallen zijn waar we onder kunnen ‘douchen’.

Het houdt bijna niet op met overtreffend natuurschoon hier.

Donderdag gaan we weer richting Lund om de boot over te dragen aan andere vrienden, en gaan wij met de auto terug naar Vancouver. Met een beetje geluk kan ik donderdagavond samen met Jeff naar de BRS (Bike Riders Society) om hun wekelijkse ritje door de stad te maken. Ben benieuwd!

Ik zal proberen om een aantal foto’s te plaatsen.

1. Marjon en Roel:
    28 juni 2023
    Prachtig wat een avontuur zo samen op de zee. Gelukkig kun jij alles motor rijden, zeilen, klimmen, wielrennen en ook nog schrijven.
    Mooie foto’s Rik leuk om het zo te kunnen volgen. Nog veel plezier! 😘😘
  2. Arendwilma:
    28 juni 2023
    Fantastisch Rik. Prachtige foto's van een mooi land en een geweldig avontuur.
    Geniet nog verder.
    Liefs van Arend en Wilma